Temperatura w miejscu pracy — wszystko, co musisz wiedzieć
Sezon letni coraz bliżej, a co za tym idzie w zamkniętych pomieszczeniach temperatura może sięgać nawet 40 stopni Celsjusza. Niestety takie warunki w miejscu pracy nie będzie sprzyjały pracownikom oraz jakości wykonywanych przez nich obowiązków. Jaka temp w miejscu pracy jest dozwolona podczas upałów? Czy zbyt wysoka temperatura to powód do skrócenia czasy pracy? Jak zadbać o odpowiednią temperaturę?
Ile stopni maksymalnie może osiągać temperatura w miejscu pracy?
Przepisy BHP nie określają ile stopni maksymalnie, może wynosić temperatura w przypadku zwyczajnych pracowników. Kwestia ta wygląda znacznie inaczej, jeżeli w miejscu pracy przebywa ciężarna kobieta bądź osoba młodociana, gdyż wtedy temperatura może sięgać tylko 30 stopni Celsjusza. Warto wziąć pod uwagę fakt, iż to, że w prawie nie zostało odgórnie ustalone jaka najwyższa temperatura jest dopuszczalna, nie oznacza, że pracodawca nie powinien zadbać o komfort oraz bezpieczeństwo pracowników. Przebywanie w zbyt wysokich temperaturach może niekorzystnie wpłynąć na samopoczucie zatrudnionych, tępo ich pracy, a co gorsza w skrajnych przypadkach doprowadzić do omdleń lub udarów.
Ile stopni minimalne może wynosić temperatura w miejscu pracy?
Minimalna temperatura została jasno opisana w Rozporządzeniu Ministra Pracy. Wówczas nie może ona być niższa niż 18 stopni Celsjusza, jeżeli praca nie wymaga dużego wysiłku fizycznego oraz 14 stopni Celsjusza w każdym innym przypadku. Niska temperatura podobnie jak zbyt wysoka także może stwarzać zagrożenie dla pracowników, dlatego należy upewnić się, że jest ona odpowiednia.
Wysoka temperatura, a krótszy czas pracy
Jeśli temperatura jest bardzo wysoka, a pracownicy nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków, pracodawca może skrócić czas trwania zmiany. Niestety nie jest to odgórne ustalenie i tego typu zachowania, mogą być dobrowolną inicjatywą pracodawcy. Kiedy zdecyduje się on na skrócenie czasu trwania pracy, wszyscy zatrudnieni muszą otrzymać wynagrodzenie równe temu, które otrzymują w zwyczajny dzień.
Napoje chłodzące dla pracowników
Dużym plusem dla wielu pracowników, którzy zmagają się ze złym samopoczuciem w ciągu letniego okresu, jest obowiązek zapewnienia przez pracodawcę chłodnych napoi. Ponadto prawo nie określa, jakie konkretnie napoje może zapewniać pracodawca. Przeważnie spotkamy się z wodą, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedyskutować z szefem zmiene na, np. soki. Co do ilości napojów, musi ona być wystarczająca dla każdego pracownika. Najlepiej, gdy w miejscu pracy znajduje się spory zapas produktów. W przypadku, kiedy pracodawca nie zapewni napoi, może zostać obciążony spora kara finansową.