Gadżety reklamowe mają to do siebie, że utrwalają się w podświadomości konsumentów. Klasyczna wersja reklamy – w telewizji lub w sieci – zostaje zauważona, ale ginie pośród innych obrazów widzianych na urządzeniu.
To, co namacalne i realne dla klienta, mocniej oddziałuje na jego pamięć i świadomość istnienia marki lub firmy. Co więcej, jeżeli forma nietypowej reklamy sprawia przyjemność i obdarowuje konsumenta prezentem, wówczas w jego głowie wytwarza się pozytywny obraz firmy.
Teoria wpływu społecznego Roberta Cialdiniego, a gadżety reklamowe
Podobno to, co dajesz, zawsze do Ciebie wraca. I coś w tym musi być, skoro kilkadziesiąt lat temu zostało to potwierdzone naukowo przez Roberta Cialdiniego. Amerykański profesor psychologii opracował stosowaną po dziś dzień strategię marketingową. Zakłada ona, że obdarowanie klienta drobnym upominkiem buduje w jego podświadomości pozytywne skojarzenia związane z daną firmą lub marką.
Obdarowany zapamiętują hojną firmę na bardzo długo. Niewielki gest ze strony przedsiębiorcy sprawia, że w umyśle klienta powstaje potrzeba odwdzięczenia się. Oczywiście nie oznacza to, że klient przyjdzie do Ciebie z prezentem – nie, on pójdzie o krok dalej i zadziała na korzyść firmy. Dokona zakupu, zamieści pozytywną opinię w sieci, albo poleci Twoje produkty lub usługi wśród znajomych. Jest to tzw. reguła wzajemności („coś za coś”), która niemal zawsze się sprawdza.
Kiedy warto wykorzystać gadżety reklamowe?
Gadżety reklamowe możemy wykorzystać w wielu sytuacjach. Promujące firmę przedmioty najczęściej wręczane są jako prezenty podczas targów, konferencji, eventów, czy spotkań biznesowych. To kiedy i w jakiej sytuacji je wykorzystamy, zależy w głównej mierze od naszej kreatywności. Niewielkie reklamowe breloczki, długopisy, notesy, karteczki, czy smycze do kluczy możesz dołączyć nawet do paczki wysyłanej do klienta. Gest z pewnością wywoła uśmiech i zostanie na długo zapamiętany.
Gadżet z logo firmy możemy sprezentować nie tylko klientowi, ale i również pracownikowi, czy partnerowi biznesowemu, z którym chcemy nawiązać współpracę. Gest z pewnością spotka się z aprobatą. Co więcej, jeżeli będzie to przedmiot użyteczny i praktyczny (np. kubek termiczny, bidon na rower), wówczas gadżet z logo firmy zostanie zauważony przez otoczenie obdarowanego. Odpowiednio wyeksponowane logo na pewno utkwi w pamięci obserwatora. Zaciekawiony wygoogluje firmę i być może dokona zakupu produktu lub usługi.