Krajowy Rejestr Długów (w skrócie: KRD) jest ogólnopolskim biurem informacji gospodarczej, za pomocą którego można z łatwością sprawdzić, czy posiada się jakieś nieuregulowane zobowiązania finansowe. Rejestr posiada bardzo szerokie zastosowanie, doceniają go przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy za pomocą prostego formularza znajdującego się na stronie internetowej mogą odnaleźć swoich dłużników i pociągnąć ich do odpowiedzialności.
Do czego przydaje się KRD?
Warto jednak zaglądać na stronę KRD także wtedy, gdy nie posiada się własnej działalności gospodarczej i jest się zwykłym, szarym obywatelem. Dlaczego? Regularne sprawdzanie swoich danych w Krajowym Rejestrze Dłużników może pomóc w uniknięciu nieprzyjemnych konsekwencji, kiedy przypadkiem odkryje się, że posiada się nieuregulowane zobowiązania finansowe.
Kontrolowanie swojej sytuacji jest bardzo ważne, ponieważ zarejestrowanie czyichś personaliów przez Krajowy Rejestr Dłużników bardzo często wiąże się dla tej osoby z problemami w uzyskaniu takich świadczeń jak pożyczka, kredyt czy nawet z podpisaniem umowy z dostawcą telewizji i internetu.
Kompletna baza danych
Krajowy Rejestr Długów zapisuje informacje zarówno o osobach fizycznych, jak i o firmach, co czyni go rejestrem kompletnym. W jaki sposób można trafić do KRD? Procedura rejestracji długu różni się w zależności od tego, jakiego podmiotu dotyczy. Dane osób fizycznych trafiają do bazy, jeżeli zadłużenie wynosi co najmniej 200 zł i nie zostało uregulowane w ciągu 60 dni od ostatecznego terminu spłaty. Z kolei firmy ukazują się w rejestrze, gdy w ciągu 60 dni nie spłacą długu o minimalnej wartości 500zł.
Odszukanie swoich danych
Wiele osób może z pewnością z niepokojem zadaje sobie następujące pytanie: “Jak sprawdzić, czy jestem w KRD?”. Jest to w praktyce bardzo proste i intuicyjne, Krajowy Rejestr Długów posiada bowiem łatwą w obsłudze stronę internetową. Wyszukanie za jej pośrednictwem swoich danych zajmuje dosłownie kilka minut. Wchodząc do serwisu KRD w pierwszej kolejności należy wybrać opcję “Panel klienta”. Następnie trzeba wykonać następujące kroki:
- wpisać swój numer PESEL w odpowiednie pole
- jeżeli nie posiada się jeszcze bezpiecznego konta, należy je założyć, a następnie zweryfikować swoją tożsamość za pomocą jednego z kilku zaproponowanych przez serwis narzędzi
- podczas rejestracji należy podać swoje dane oraz załączyć zdjęcie lub skan dokumentu tożsamości, najlepiej dowodu osobistego bądź paszportu
- po założeniu konta trzeba kliknąć w pole “Sprawdź” – wyświetli się tam informacja o ewentualnym zadłużeniu lub jego braku
Jak widać, korzystanie z KRD nie powinno nastręczać nikomu większych trudności, serwis wydaje się bowiem niezwykle łatwy w obsłudze.