Na rynku pojawia się coraz więcej młodych i nowych pisarzy, którzy decydują się wydać swój tomik poezji, opowiadań lub powieść. Niestety często nie są oni w stanie znaleźć nie tylko wydawcy, który zdecydowałby się wejść z nimi we współpracę, ale także czytelników, jeśli wcześniej nie zyskali sławy w inny sposób, na przykład przez social media. Takie osoby nie mają tak naprawdę możliwości, aby przeżyć z pisarstwa.
Dlaczego nie wydać się z wydawcą?
Dla wielu osób jedynie takie rozwiązanie otwierałoby drzwi do większych zarobków. Trzeba jednak pamiętać, że wydawnictwom też zależy na pieniądzach, a proces przygotowania książki do druku jest czasochłonny i kosztowny. Nad jedną książką często pracuje masa ludzi, a ich wszystkich trzeba opłacić. Wydawnictwa więc nie chcą wchodzić we współpracę z autorami, którzy mają mniejszy potencjał na przyniesienie im zysków. Często więc mali i nieznani jeszcze twórcy nie mają szans przebić się przez setki propozycji wydawniczych, które napływają do działu kontaktu każdego dnia. Przez to bardzo często decydują się oni na publikowanie swoich książek na własny rachunek.
Dlaczego takim autorom jest trudniej?
Wiadomo, że to reklama jest dźwignią handlu. Wydawnictwa nie tylko mają większe nakłady na promowanie swoich autorów, ale także mają dostęp do półek w księgarniach, gdzie wciąż masa ludzi robi zakupy, mimo że księgarnie internetowe są tańsze. Autorzy publikujący na własny rachunek często albo nie mają pieniędzy na porządną promocję, albo nie mają dostępu do portali, które mogłyby faktycznie pomóc im się rozpromować. Warto dodać, że self-publishing dotyczy głównie osób piszących powieści czy wiersze, ponieważ prace naukowe czy popularnonaukowe chętniej są kupowane przez wydawnictwa specjalizujące się w tego typu tekstach.
Ile można zarobić na książkach?
Aby realnie żyć z pisania, trzeba spełnić kilka ważnych warunków, a głównym z nich jest oczywiście to, że nasze przychody muszą znacznie przewyższać nasze koszty. Dla wielu niewielkich pisarzy jest to nie do osiągnięcia. Większość czytelników chętniej sięga po pozycje sprzedawane w znanych im księgarniach, ponieważ często utożsamiają je z gwarancją jakości albo jest to dla nich wygodniejsze. Do tego dochodzi utrzymanie przy sobie czytelnika i cały czas pozyskiwanie nowych. Do tego jeszcze czas i możliwość pracy nad kolejnymi pozycjami. Jeśli pracujemy na etat i wychowujemy dzieci, tego czasu możemy zupełnie nie mieć, a co za tym idzie, nie będziemy intensywnie pracować nad nowymi książkami.