Zakupy przez Internet są bardzo popularne. Wiele osób decyduje się na kupowanie właśnie w ten sposób. Zakupiony towar najczęściej dociera pod wskazany adres przesyłką kurierską. Można za niego zapłacić już w chwili zakupu. Nie zawsze jednak takie rozwiązanie jest najlepsze. Istnieje bowiem ryzyko, że paczka z zakupionymi rzeczami nie dotrze do adresata, a odzyskanie zapłaconych pieniędzy będzie dość skomplikowane.
Kiedy nie należy płacić przed otrzymaniem paczki?
Płatność w chwili zakupu to bardzo wygodne rozwiązanie. Kupując online można za zakupy zapłacić natychmiast i to w bardzo prosty sposób. Większość sklepów internetowych a także portali aukcyjnych umożliwia dokonywanie tak zwanych szybkich płatności. Kilkoma kliknięciami można wybrać najbardziej dogodny sposób płatności i sposób wysyłki, przenieść się na stronę banku, w którym posiadamy rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy i zlecić przelanie sprzedawcy określonej sumy pieniędzy.
Płacąc w ten sposób na pewno oszczędza się czas. Ta forma płatności nie jest jednak polecana, jeśli firma, w której kupujemy online jest mało znana. Na pewno też nie warto w ten sposób płacić za kupione rzeczy, jeśli firma lub sprzedawca na aukcji internetowej ma wiele negatywnych opinii od innych kupujących. Zawsze bowiem można paść ofiarą oszustwa. Sprzedający może nie wysłać zakupionych produktów i nie chcieć oddać zapłaconych mu pieniędzy. Oczywiście w takiej sytuacji można sprawę zgłosić odpowiednim organom, oszustwo tego typu podlega bowiem odpowiedzialności karnej. W praktyce jednak od zgłoszenia oszustwa do odzyskania swoich pieniędzy jest bardzo długa droga.
Sprzedawca może posługiwać się fałszywymi danymi
Sprzedający przez Internet, którego celem jest oszukiwanie kupujących, najczęściej nie podaje swoich danych osobowych. Posługuje się danymi fałszywymi. Oczywiście nie zawsze jesteśmy w stanie to sprawdzić. Wpłacenie pieniędzy na fałszywe dane zawsze wiąże się z ogromnymi trudnościami przy ich odzyskiwaniu. Nierzadko postępowania w takich sprawach są umarzane z powodu braku możliwości ustalenia osoby winnej przestępstwa.
Dla kupującego oznacza to jedno. Na pewno nie otrzyma zakupionego towaru, ani też pieniędzy, które takiemu oszustowi zapłacił. Jeżeli więc pierwszy raz kupujemy w danym sklepie internetowym, czy też u sprzedawcy sprzedającego na aukcjach internetowych, bezpieczniej jest wybrać opcję przesyłki za pobraniem. Przy tej formie płatności można mieć pewność, że sprzedawca nie otrzyma naszych pieniędzy, jeśli my nie otrzymamy paczki z zakupionymi rzeczami. Nie zawsze też musimy za taką przesyłkę płacić. Są przypadki, w których warto odmówić jej przyjęcia.
Kiedy warto odmówić przyjęcia paczki za pobraniem?
Wybranie płatności za pobraniem nie zobowiązuje do odebrania paczki. Jeśli kurier przyniesie nam paczkę, która jest zniszczona, możemy podejrzewać, że zawartość w paczce także uległa uszkodzeniu. Niekiedy można to wyczuć bez otwierania paczki. Jeśli – na przykład – zakupiliśmy rzeczy szklane, a poruszając paczką słyszymy tłuczenia szkła, możemy mieć pewność, że zakupiona rzecz w trakcie transportu się stłukła.
Można oczywiście odebrać taką paczkę, zapłacić za nią i kontaktować się ze sprzedawcą w celu odzyskania gotówki, jednak szybciej i wygodniej jest po prostu odmówić odebrania przesyłki. Odmawiając odbioru nie jesteśmy zobowiązani do zapłacenia kwoty pobrania, paczka zaś po prostu wróci do sprzedawcy. Warto jednak pamiętać, że odmawianie odbioru przesyłek ma swoje plusy i minusy. Plusem jest brak ryzyka straty pieniędzy. Jeśli jednak zbyt często lub bez powodu nie będziemy odbierać paczek, sprzedający może obciążyć nas kosztami ich wysyłki i oczekiwać ich zwrotu.
Sprzedający nieodbierający przesyłek często są blokowani przez sprzedawców
Zawsze kupujący ma prawo do nieodebrania przesyłki zarówno pobraniowej jak i opłaconej z góry. Warto jednak pamiętać, że sprzedawca może takiego kupującego zablokować i uniemożliwić mu kupowanie w jego sklepie internetowym, lub na jego aukcjach. Ma też prawo żądać zwrotu kosztów przesyłki.
Co ważne. W takiej sytuacji kupujący może być zmuszany do zwrotu podwójnych kosztów przesyłki. Sprzedawca bowiem musi zapłacić w tej sytuacji i za wysyłkę paczki do kupującego jak i za jej zwrot. Oczywiście i on może odmówić przyjęcia zwracanej paczki. W tej sytuacji trafia ona do utylizacji, jednak to sprzedawca może być zmuszony do zapłacenia za zniszczenie paczki i jej zawartości
Płatność za pobraniem. Czy przed dokonaniem opłaty można otworzyć paczkę?
Wielu osobom błędnie wydaje się, że paczkę mogą otworzyć przed zapłaceniem kurierowi określonej sumy pobrania. Nie jest tak. Otwarcie paczki jest możliwe dopiero wtedy, gdy zapłacimy kwotę pobrania. Jest jednak jeden wyjątek od tej zasady. W ofercie niektórych firm kurierskich jest opcja sprawdzenia zawartości paczki. Jest to opcja dodatkowo płatna, jeśli jednak chcemy mieć pewność, że płacimy za to, co rzeczywiście chcieliśmy otrzymać, warto na nią się zdecydować. Sprzedawca wysyłający paczkę za pobraniem i z opcją sprawdzenia zawartości, w chwili wysyłki podaje jej zawartość. Jest ona zapisywana w protokole dołączanym do paczki.
Sporządza się go najczęściej w dwóch kopiach. Jedna może zostać u odbiorcy paczki, drugą zaś zawsze kurier zabiera. Odbiorca paczki za pobraniem i ze sprawdzeniem zawartości, może ją przy kurierze otworzyć jeszcze przed opłaceniem kwoty pobrania. Jeśli zawartość jest właściwa, odbiorca podpisuje protokół sprawdzenia zawartości i dokonuje płatności kwoty pobrania. Jeśli zaś nie, ten fakt także jest zapisywany na protokole. Odbiorca nie jest zobowiązany do opłacenia kwoty porania. a paczka powtórne zapakowana jest zabierana przez kuriera, który ją dostarczał i zwracana do nadawcy. Co ważne, nawet jeśli w paczce jest wszystko, co powinno w niej być, odbiorca także może ją zwrócić. Tak się dzieje w przypadku, w którym część lub całość zawartości jest uszkodzona.
Dlaczego warto otworzyć paczkę przy kurierze nawet po opłaceniu kwoty pobrania?
Przy odbieraniu paczki za pobraniem, warto poprosić kuriera by pozostał chwilę i otworzyć przy nim paczkę, oczywiście po opłaceniu kwoty pobrania. Jeśli zawartość nie będzie się zgadzać z tym, co powinno w tej paczce być, kurier będzie dodatkowym świadkiem tego faktu i może potwierdzić to własnym podpisem. Oczywiście i tak zabierze sumę z pobrania. Te pieniądze trafią do sprzedawcy. Protokół potwierdzający niezgodności zawartości z tym co miało w paczce być, podpisany dodatkowo przez kuriera, może ułatwić dochodzenie zwrotu kwoty pobrania.
Przy próbie oszustwa można zablokować wysyłkę kwoty pobrania do sprzedawcy
Otwieranie paczki przy kurierze – nawet po opłaceniu pobrania – jest polecane z jeszcze jednego powodu. Jeśli zawartość paczki będzie świadczyć jasno o tym, że sprzedawca chciał nas oszukać, można będzie wstrzymać przekazanie do niego kwoty pobrania. Zawsze zwrot pobrania do sprzedawcy trwa kilka dni.
Jeśli odkryjemy, że – na przykład – zamiast kupionego telefonu, w paczce jest pudełko, w którym go nie ma, a kurier to potwierdza, należy od razu zawiadomić Policję. Pieniądze z kwoty pobrania zostaną zablokowane i nie zostaną przekazane sprzedawcy. Szybciej wrócą do kupującego. Sprzedający w tej sytuacji będzie oczywiście musiał liczyć się z odpowiedzialnością karną za próbę oszustwa.
Przed odbiorem paczki z płatnością za pobraniem, warto przygotować odliczoną kwotę pieniędzy
Odbierając paczkę za pobraniem bardzo często klienci nie mają odliczonej sumy pieniędzy, którą kurier musi odebrać. To błąd. Kurier nie ma obowiązku bowiem wydawać reszty. Jeśli zdecyduje się wydać resztę, będzie to jego dobra wola, nic więcej. Jeżeli więc odbiorca nie będzie miał odliczonej kwoty za paczkę za pobraniem, kurier może odmówić jej przekazania. Tylko w niektórych sytuacjach przyjeżdża pod ten sam adres z tą samą paczką jeszcze raz drugiego dnia, podejmując tak zwaną ponowną próbę doręczenia przesyłki.
Najczęściej jednak kurier wręcza odbiorcy awizo, na którym jest napisane gdzie może on odebrać awizowaną przesyłkę i do kiedy będzie to możliwe. Niestety nierzadko punkty odbioru znajdują się poza miastem. Odbiór awizowanej przesyłki może więc być związany z koniecznością pokonania nawet kilkudziesięciu kilometrów. Lepiej więc przygotować odliczoną kwotę i – co równie ważne – być w domu w godzinach, w których ma przyjechać kurier. Można też rzecz jasna pieniądze zostawić innemu domownikowi, który odbierze paczkę a nawet – jeśli mamy zaufanie do kuriera – pozostawić pieniądze w jakimś miejscu i poinformować o tym kuriera. Pieniądze zabierze, przesyłkę zaś pozostawi.
Istotne jest coś jeszcze. Nie u każdego kuriera można zapłacić kartą. Nawet jeśli adresat otrzyma informację, że jest to możliwe, trzeba brać pod uwagę to, że różne sytuacje mogą się zdarzyć. Kurier może nie mieć ze sobą terminala płatniczego. W wielu miejscach występują tez problemy z zasięgiem, uniemożliwiające płatności kartą. Oczywiście można zapytać kuriera czy jest taka możliwość i jeśli będzie, kwotę pobrania zapłacić karta. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że takiej opcji nie będzie. I z tego powodu lepiej mimo wszystko mieć odliczoną sumę kwoty pobrania. Warto też upewnić się, czy przesyłka została nadana na koszt nadawcy czy odbiorcy. Jeśli to odbiorca ma zapłacić za wysyłkę, do kwoty pobrania kurier doliczy koszt wysyłki
Towar zakupiony online zawsze można zwrócić
Warto także pamiętać, że każdy produkt kupiony przez Internet można zwrócić i otrzymać pełny zwrot gotówki. Nie ma konieczności podawania powodów zwrotu, sprzedawca zaś nie może odmówić jego przyjęcia i zwrotu gotówki. Istotne jest jednak to, by produkt nie nosił śladów użytkowania. Jeśli jest to – na przykład – kosmetyk, nie może być otwarty. Najlepiej jeśli jest w oryginalnym opakowaniu. Czasami jednak trzeba produkt z niego rozpakować by przekonać się choćby o tym, że sprzedawca wysłał nam nie taki jaki zamawialiśmy.
Taką rzecz także można zwrócić i otrzymać pieniądze. Na zwrot kupujący ma 14 dni. Niestety musi go odesłać na własny koszt, choć trzeba dodać, że niektórzy sprzedawcy mają w ofercie opcję darmowego zwrotu. W przypadku zakupu za pobraniem i szybkiej decyzji o odesłaniu towaru, trzeba się liczyć z tym, że sprzedawca zaczeka ze zwrotem gotówki do chwili, gdy pieniądze z pobrania otrzyma. Bez względu więc czy zamawiamy paczkę za pobraniem, czy też płacimy z góry, odsyłając produkt powinniśmy otrzymać pieniądze, które za niego zapłaciliśmy.