Wielu przedsiębiorców prowadzących małe firmy uważa, że każdy klient jest ważny. Po części jest to prawda, ale stwierdzenie to dotyczy wyłącznie rzetelnych klientów, którzy terminowo regulują swoje płatności. Niestety istnieje ryzyko podjęcia współpracy z kontrahentem, który spóźnia się z płaceniem lub wcale nie opłaca wystawionych mu faktur.
Spora grupa przedsiębiorców nie dokonuje weryfikacji swoich klientów podczas ich pozyskiwania oraz w momencie podpisania umowy. Z góry zakładają, że osoba lub firma zainteresowana ich ofertą będzie uczciwa i dopiero po upływie terminu płatności okazuje się, że takie założenia były błędne. Na szczęście istnieją pewne metody weryfikowania klientów, które warto stosować, aby uniknąć późniejszych niemiłych niespodzianek.
Weryfikacja we własnym zakresie
Dobrze jest wyrobić sobie pewne nawyki, dzięki którym potencjalni kontrahenci będą skutecznie weryfikowani. Już w momencie przyjmowania zamówienia warto zachować ostrożność. Dobrym pomysłem jest poszukanie informacji na temat ewentualnego klienta w Internecie. Warto przejrzeć dane firmy, opinie na Facebooku, w Google czy też na stronach, których użytkownicy oceniają swoich pracodawców.
Drugą opcją jest sprawdzenie firmy w KRS lub CEIDG. Można w ten sposób poznać powiązania kapitałowe właścicieli czy też dowiedzieć się czy dana osoba prowadzi działalność gospodarczą.
Warto zastanowić się nad zabezpieczeniem w formie podpisania wstępnej umowy czy też zaliczki albo zapłaty z góry. Brak takich zabezpieczeń może doprowadzić do problemów z odzyskaniem pieniędzy w przypadku nieprawidłowości, ponieważ trudno będzie udowodnić fakt złożenia zamówienia.
W przypadku pojawienia się opóźnienia należy upominać się o zapłatę, a nawet wstrzymać dalszą współpracę do momentu, w którym zaległość zostanie opłacona.
Weryfikacja w bazach dłużników
Ciekawym pomysłem jest też skorzystanie ze specjalnych rozwiązań umożliwiających przeglądanie wpisów w BIK oraz innych bazach dłużników. Zwykle są one płatne, ale dzięki nim mamy pewność, że dany klient jest ryzykowny lub wręcz przeciwnie – możemy upewnić się co do jego rzetelności.