Kredyt hipoteczny – niezbędne formalności

Czym jest kredyt hipoteczny i w jakiej sytuacji się go bierze?

Pośród wielu rodzajów pożyczek i kredytów wyróżnić możemy kredyt hipoteczny. Jest to kredyt, który możemy wziąć jedynie na konkretny cel, a takimi celami najczęściej jest zakup mieszkania, czy też budowa domu. Obecnie praktycznie nie spotyka się innych możliwości wzięcia kredytu hipotecznego. Najczęściej ludzie boją się zdecydować na kredyt hipoteczny, ponieważ są one udzielane na naprawdę wysokie kwoty, a okres ich kredytowania może wynosić nawet 30 lat. Dodatkowo z uwagi na duże kwoty kredytowania każdy bank wymagać będzie odpowiedniego zabezpieczenia w postaci wkładu własnego. Wkład taki również niestety nie stanowi niskiej kwoty i wzrasta wraz ze wzrostem kwoty, na którą chcielibyśmy wziąć kredyt.

Ogrom formalności

Z uwagi na naprawdę wysokie kwoty kredytów hipotecznych, nie unikniemy niestety bardzo wielu formalności. Lista dokumentów, które potrzebujemy, aby uzyskać kredyt hipoteczny, może się jednak różnić w zależności od tego, jakie mamy dochody i jaką nieruchomość chcemy zakupić bądź wybudować. Wszystko zależy również od tego, na jaką umowę jesteśmy zatrudnieni. Zobaczmy zatem, jak mają się rodzaje umów względem niezbędnych dokumentów. Pamiętajmy jednak, że lista potrzebnych dokumentów jest otwarta również w zależności od tego, na co chcemy przeznaczyć kredyt.

Umowa o pracę

W tym przypadku sprawa jest niezwykle prosta. Jeśli jesteśmy zatrudnieni o pracę, to przede wszystkim musimy załączyć do dokumentów naszą umowę o pracę, a dodatkowo w tych dokumentach musi się znaleźć oświadczenie o dochodach, zaświadczenie o źródle dochodów. Nie jest to jednak koniec, ponieważ dołączyć musimy również pełny wyciąg z naszego rachunku bankowego (lub tego rachunku, na który wpływa wynagrodzenie). Dodatkowo w dokumentach musi się również znaleźć PIT 37 za ostatnie dwa lata, potwierdzenie przyjęcia PIT-u przez Urząd Skarbowy, a jeśli otrzymujemy zasiłki, to musimy dostarczyć zaświadczenie z ZUS.

Umowa o dzieło lub umowa zlecenie

Choć jest to zdecydowanie rodzaj zatrudnienia, przy którym odradza się wzięcie kredytu hipotecznego, to jednak nie jest to całkowicie możliwe. W takim przypadku musimy standardowo dostarczyć PIT 37, zaświadczenie o zatrudnieniu i dochodach oraz pełen wyciąg z rachunku bankowego. Dodatkowo w przypadku tych dwóch rodzajów umów w dokumentach koniecznie muszą się znaleźć rachunki z naszej umowy.

Własna działalność gospodarcza

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej również możemy starać się o kredyt hipoteczny. Tutaj jednak nie uwolnimy się od ogromu potrzebnych dokumentów. Przede wszystkim konieczna jest Księga Przychodów i Rozchodów za bieżący i poprzedni rok. Jeśli nie była prowadzona taka księga, konieczne jest zaświadczenie o wysokości przychodów za ostatnie 2 lata. Standardowo obowiązkowe są również PIT-y za ostatni rok oraz różnego rodzaju zaświadczenia. Najczęściej wymaga się zaświadczenia z US, ZUS oraz z CEIDG. Wszystkie zarejestrowane działalności gospodarcze mają również obowiązek dostarczyć nadanie numerów REGON oraz NIP.